Interview with JOE”a.k.a. ALCOHOL”

Joe passed away on January 31st, 2022.
https://joealcohol13.com/2625

THE WONDERFUL WORLDのボーカル、ギター、SOLO活動もしていたJOE ALCOHOLは、2022年1月31日に心不全の為、永眠致しました。ファンの皆様、バンド関係などJOEと仲良くして下さった皆様、今までありがとうございました。JOE ALCOHOL楽曲は永遠です。STILL ALIVE!

日本語ENGLISHSNS

JOE”a.k.a. ALCOHOL”(Vo&G/ex: THE HONG KONG KNIFE) INTERVIEW

JOEさんは私が生まれた辰年の1988年に音楽活動を始めました。 地球竜の年も! 始める前に、海外の日本の音楽ファンにとって、ロックとパンクについては初期からあまり知られていない事、そして幾つかのバンドの情報だけが英語に翻訳されています。だから、このインタビューを受け入れてくれて、有難う御座います!



JOEさんの世界観について詳しく教えてい頂けますか? 

自分の世界観…余り考えた事はありませんが、決めごとをせず自分から湧き出たもの(詩〜音楽)を素直に表現する事のような気がします。色んな音楽が好きなのでジャンルに縛られたくないのかもしれません。

好きな漢字は何ですか?その理由は何故ですか?

余り考えた事がありませんが…強いて言えば『夢』とか『優』とか好きかもしれません。

コロナはJOEさんの音楽にどのような影響を与えましたか?

コロナは直接音楽に影響はまだ受けてません。
もしかして後何年か経った時コロナウィルスを題材にした曲が出来るかもしれませんが、それはまだわかりません。

音楽を作り始めたきっかけは何ですか? 何故アーティストになりたかったのですか?

子供の頃色んな音楽を聴いて「自分でつくってみたいなぁ」と思い始めました。当時影響を受けたのは50年代のロックンロールと70年代のパンクです。

JOEさんはベーシストとして音楽活動を始められましたか? まだ最初のベースを所有していますか?

一番最初は借り物のフォークギターでしたが全く弾けず、ドラムを始め色んなバンドで叩きました。高校に入りベースを買い楽しかったのでベーシストになりました。そのベースは壊してしまってもうありません。

最初にステージに立った日を覚えていますか? また、当時の東京のアンダーグラウンド ライブハウスシーンはどうでしたか?

覚えてます。とても気分が良く楽しかったです。当時の東京のシーンは今と違いとても怖かったです。

当時のシーンはどのような怖さがありましたか?

女性が少なく、格好も過激で怖い人がいっぱいいたからです

アンダーグラウンド ライブハウスシーンは大きく変わったと思いますか? 

今は昔と違いフレンドリーで楽しいシーンに変わりました。良い事だと思います。

初期の頃は、JetBoysとのツアーのためにアメリカにも行きました。 アメリカでのライブに招待された方法を覚えていますか? 当時はまだSNSはありませんでした。

当時はSNSも無く海外とのやり取りは文通でした。アメリカツアーは日程が決まっておらず、アメリカ滞在中にクラブにテープやレコードを持っていってライブが決まっていきました(笑)ONOさん(THE JET BOYS)のパワーは凄いと思いました。

ONOさんのパワーは、どんな所で感じましたか?

日程も決まっていないのにメンバーを引き連れアメリカに行った事です。

JOEさんはEDDIE(Mad3)とToru(ギターウルフ)と一緒にバンド(KING ROCKER)で演奏しました。 インターネットを検索したところ、古いインタビューを見つけました。これは非常に興味深い物でした。 悲しい事に音楽が見つかりませんでしたが、EDDIEさんは素晴らしい語を言いました。KING ROCKERは、キッズがルーツを知るためのきっかけになればいいと思ってる。前回は俺達が生まれる前のロックンロールをやったけど、今回は俺達がぎりぎりリアルタイムで体験したパンクロックをやってみた。最近の音楽を聴けば、年配の世代が音楽のルーツを紹介し続ける事を願っています。最近の若い世代のバンドの音楽の「本当の根元」も見逃しませんか?

はい。見逃してないと思ってます。今でもパンクやR&Rが一番好きです。

EDDIEさんが言っているのは、最近の若い子供たちはロックミュージックがあまり好きではなくなったということだと思います。 そして、EDDIEさんはロックスピリットを若い世代にも伝えたいと思っています。 最近の音楽を聴けば。 70-80年代の精神を持っている真の若いロックとはあまり存在しません。 それについてどう思いますか?

それについては、若い子に聞かないとわからないけど…彼らにとっては90’s 以降の音楽が刺激的だったという事ではないしょうか。

CHERISHED MEMORIES』はGTOエンディング曲にも使われました! GTOは今でも海外でも有名なアニメや漫画です! では、この曲はどのようにしてエンディング曲に選ばれたのでしょうか? 話を聞かせて下さい。

当時契約していたKING RECORDの担当が話を貰いました。当時、日曜日のゴールデンタイムに放送していた人気アニメだったので色んな成約ありましたがとても良い経験でした。

また、闇の末裔のエンディング曲『LOVE ME !!』は海外でも大人気でした笑 この曲はどのようにエンディング曲に選ばれたのですか? 話を聞かせて下さい。

闇の末裔も同じでした。当時作りためていた曲にイメージが合ったので即決めました。

ソロキャリアも素晴らしいですね! その時の最大の見どころは何ですか?

自分が好き勝手に演っているのをお客さんが喜んでみている所です。

2012年2月にJOEさんは現在のバンドTHE WONDERFUL WORLDを始めました。 どのようにメンバーに会いましたか? そして、何故一緒にバンドを始めることにしたのですか?

メンバーは自分のキャリアの中で知り合った人を誘いました。EX/MAD3、EX/S.D.S(SOCIETIC DEATH SLAUGHTER)、現BAREBONES〜みんなライブの対バンで知り合いました。

1月31日に「KICK OUT THE VIRUS」のワンマンライブが開催されました。 その日のエピソードを教えて下さい。

ソーシャルディスタンスの中マイクには飛沫防止の枠が付き、物販ブースやPAにはビニールのカーテンが使用されました。良い経験をしましたが早くコロナ騒ぎが終わって欲しいと思いました。

新宿LOFTは多くの先輩バンドにとって重要な場所であることに気づきました。 今日までこの会場がとても重要で、今でも皆に愛されているのは何故ですか?

新宿ロフトは昔からとても面倒見が良く、バンドにとってとてもありがたい存在でした。

今日、若者はアーティストを「デジタル配信」でサポートするのが大好きです。 近い将来、配信ダウンロードでJOEさんのソロ音楽を購入することをサポートすることも可能でしょうか?

そうですね。味気ないので余り好きではありませんが、今後も自分に版権がある物に関してはデジタル配信しなければと思ってます。

JOEさんは本当にいくつかの面白くて素晴らしいグッズを持っています。 誰がそれらをデザインされていますか?

デザインは殆ど自分です。スタッフからもアイディアを貰いながら作ってます。

ライブをする上で一番楽しい事は何ですか?

普段、余り輝かない人間がステージ上で輝ける瞬間があるという所がとても素晴らしく楽しいです。

活動を続ける上で何が一番の難しさですか?

バンドを続けるに当たって難しい事は…人間関係と健康だと思います。

80年代から音楽キャリアをスタートされましたかね?当時と比べて音楽業界も大きく変化したと思います。特に変わった点はどこだと思いますか?

一番の違いはメジャーレーベルとインディーズレーベルの差が殆どないことですね。

メジャーとインディーの違いがそれほど大きくないのはなぜですか?

単純にインディーズが力を持ったという事でしょう

レコーディングする際の最大の課題は何ですか?

テクニカルな細かい事は余り気にせずキラッとした瞬間をパッケージしようといつも心掛けています。

どんな時に笑顔になりますか?

自分の作ったCDやグッズが仕上がって来た時です。

日本の好きな地元の食べ物は何ですか?

寿司、天ぷら、蕎麦、焼き肉….何でも好きです(笑)

今までの音楽活動で、最も貴重な思い出に残る思い出は何ですか?

やはり言葉も通じなかったアメリカツアーと自分のバンドがメジャーと契約した事ですね。

アーティストとして人生で直面した最大のチャレンジは何ですか?

単なるベーシストだった自分がギターボーカルにパートチェンジしてバンド結成した事です。

今までのアーティスト活動でどのような事を学びましたか?

自分(己)に勝たなきゃならないという事です。

若い世代のアーティストに何かアドバイスはありますか?

楽しく好きにやれば良いと思います

ファンに向けて、アーティストとしての信念や座右の銘があったら教えて下さい。

スミマセン。特にありません。

そして最後に、ファンと読者のメッセージをどうぞ!

自分のような人間にこのようなインタビューの機会を戴きとても感謝しております。これが切っ掛けで僕やワンダフルワールドのCDを手にしたり、ライブに来てくれるとうれしいです!コロナが落ち着いたらまた皆で騒ぎたいですね。皆さん体調に気をつけて!また会いましょう!

インタビューにご協力頂き、誠に有難う御座います。今後益々のご活躍をお祈りします。

JOE”a.k.a. ALCOHOL”(Vo&G/ex: THE HONG KONG KNIFE) INTERVIEW

You started your musical activity in 1988, the year I was born, also the year of the earth dragon! Before we start, I also like to mention that for overseas audiences there is too less known about rock and punk from the early years, only less stuff is translated into English.  So thank you very much for accepting this interview!

JOE, Thank you very much for this interview!

Can you tell us more about your world view?

My own view of the world…? I haven’t really thought about it before, but I guess it’s like taking what expressions that came out of me (such as; poetry and music), honestly without making any decisions. I also like lots of various kinds of music styles, so I guess I also don’t want to be tied to just one genre myself.

What’s your favorite kanji?

I haven’t really thought about it, but if I really need to choose one, I would say “dream (夢)” or “gentle (優)”

How has the Coronavirus impacted your music?

Corona really hasn’t directly influenced my music. Maybe in about a few years, I might be able to make a song about the virus, but I don’t know if I will do that yet.

What inspired you to start making music? Why did you want to become an artist?

When I was a kid, I listened to various music and started thinking “I want to make it myself”. At that time, I was influenced by ROCK’N’ROLL of the 50’s and punk music of the 70’s.

So you started as a bassist? Also do you still own your first bass?

My first guitar was a borrowed folk guitar, but I didn’t know how to play it at all, so I started playing drums and played in various bands. When I entered high school, I bought a bass guitar and enjoyed playing it, so I became a bassist. Unfortunately, many years ago I broke the bass, so I no longer have the bass anymore.

Do you remember your first day on stage? Also how was the underground live house scene in Tokyo back in the day?

I do remember it and it was really fun. But unlike how it is now, the scene in Tokyo at those times was really scary.

Scary? In what way was the scene scary at that time?

It was scary because there were only a few women, and people dressed up radically and were just scary.

Do you think the underground live house scene has changed much?

I think now it’s a friendly and fun scene unlike in the past, it’s a good change.

In the early days you also went to the USA for a tour with JetBoys. Do you remember how you were invited to play in the USA? Back then there was no SNS yet.

That’s right at that time, there was no SNS and we communicated with people overseas by correspondence. We didn’t have any set dates for our US tour, so we just took our tapes and records to clubs while we were in the US, and the gigs were set (laughs). ONO’s spirit (THE JET BOYS) was amazing!

Why was ONO’s spirit amazing?

His spirit was amazing because he just decided to go to the USA even though the schedule for a planned tour wasn’t even set in stone at all.

Oh, you played in a band(KING ROCKER)with EDDIE (Mad3) and Toru (Guitar wolf). I searched the internet, I found an old interview, which was very interesting to read. Sadly I couldn’t find music, but EDDIE said a wonderful thing
I hope that the music of KING ROCKER will be a chance for kids nowadays to get to know their music roots. Last time we played the ROCK’N’ROLL style which was born before we were even born, but this time we tried to play PUNK ROCK, which we experienced ourselves in real time.」 If I listen to nowadays music, I keep hoping that the older generation doesn’t stop introducing the true roots of music. Don’t you also miss the “true roots” in nowadays music of the young generation bands?


Yes. I don’t think I miss anything in nowadays music. I still like punk and R&R the most.

I think EDDIE says that young kids these days don’t like old style rock music very much. And that EDDIE wants to convey the older rock spirit to the younger generation. If you listen to recent music you notice that there aren’t many true young rockers with the spirit of the 70’s and 80’s. What do you think about it?

I don’t know about that unless I ask the younger generation … I think the music after the 90’s was much more exciting for them.

The song 『CHERISHED MEMORIES』 was even used as GTO ending song! GTO is still a famous anime and manga overseas too! So, how was this song selected for the Ending? Please tell us the story.

Back then I had a contract with KING RECORD, and the person in charge talked to me. Since Great Teacher Onizuka was a popular anime that aired during prime time on Sundays, there were many contract offers, but it was overall a very good experience.

Also the song『LOVE ME!!』 , which was the ending theme of 闇の末裔, was really famous overseas. (smile) How was this song selected for the ending? Please tell us the story.

This song was selected the same way as GTO’s. I decided to do it immediately because the image of the show totally fit to a song which I was working on at that time.

Your solo career also sounds wonderful! What’s some of your biggest solo highlights?

The biggest highlight for me is when I see the happy faces of my fans at my live shows.

In February 2012, you started your current band THE WONDERFUL WORLD. How did you meet the members? And why did you decide to start a band together?

We all know each other from our musical careers by meeting each other via lives shows.
Dr. KYO EX/MAD3 now MOSQUITO SPIRAL
Ba. HIDE EX/S.D.S(SOCIETIC DEATH SLAUGHTER)
Gt. SYU. BAREBONES

On January 31st, the ONEMAN live [KICK OUT THE VIRUS] was held. Can you please tell me a memory of that day?

Sure, during the show, everything was socially distanced; microphones were equipped with splash-proof frames, and plastic curtains were used in the sales booths and PA. It was a good experience, but I wish the corona fiasco would end soon.

I’ve noticed that “Shinjuku LOFT” is an important venue to many “senior” bands. Why is this venue even today so important and still loved by everyone?

Shinjuku Loft has always been a very caring place and was always a great help to the bands that perform there.

Nowadays, young people do love to support artists the “digital” way. Will it be possible in the near future too to support you buying your solo music via the digital way?

Yes, it is. I don’t like it too much because it’s somewhat tasteless. But I think I should continue to distribute digitally for the pieces of music that I own the copyright to.

You really have some interesting and great merchandise. Who designs them?

Most of the designs are my own. I’m also able to design them after getting ideas from the staff too.

What’s the most fun thing about playing lives?

The stage is a place where someone who doesn’t usually shine can shine. Also, when you are on the stage, it gives you a wonderful and fun memory of living in the moment.

What is the biggest difficulty in continuing activities?

The most difficult thing to keep the band alive is…. keeping a good relationship with each other and taking care of your own health.

You started your own music career in the 80’s right? The music industry has changed a lot, what has been the biggest change?

The biggest difference is that there is almost no difference between major labels and indie labels.

Why is the difference between major and indie not so big?

It simply means that indie label bands have become a force to be reckoned with.

What are the biggest challenges when recording music?

I always try to package the sparkling moment without worrying too much about the technical details.

What makes you smile?

What makes me smile is when CDs and merchandise I have made are produced and are for sale.

What’s your favorite Japanese food?

My favorites are Sushi, Tempura, Soba, Yakiniku…. I like everything. (laugh)

What are the most precious and memorable memories of all the years you have made music?

For me it was being able to tour in the US, we didn’t speak the language at all, but still our band got signed to a major label.

What are the biggest challenges you faced in your life as an artist?

The biggest challenge was to change from being a simple bass player, to change my musical abilities to become a vocalist & guitarist in order to form a band.

What did you learn from your artist activities?

What I have learned is that whatever situation you are in, you should never give up.

Is there any advice you wish to give to the young generation of artists?

Please enjoy what you are doing and do whatever you want.

Please tell your fans if you have any beliefs or motto as an artist.

Sorry, I don’t have anything like that in particular.

And lastly, your message to your fans and readers!

I am very grateful for the opportunity to have such an interview with someone like me. I hope this will be the start of you picking up a CD of mine or Wonderful World, or coming to one of our live performances. I’d be very happy! After Corona settles down, I’d like to have fun with everyone again. Take care of yourselves! I’ll see you soon!

Thanks again for this wonderful interview! We wish you continued success in your future activities.

Twitter: @joealcohol_13
Instagram @joealcohol_13
Website: joealcohol13.com/ 
Blog: ameblo.jp/joealcohol/
Bandcamp: joealcohol
Tunecore: joealcohol 
Tunecore:  the-wonderful-world
Facebook: Joe-Alcohol-the-Wonderful-World
Youbtube: thkk13
Webshop Twitter: @JAMFWEB696
Webshop: jamf.jp/
Webshop Instagram: @jamfwebshop