Interview by: Ryu – 日本語翻訳:珠城 – English Translation: Ryu English check: Rena
戮 -Riku-‘s SNS
instabio.cc/rikuvoice
戮 様、インタビューの機会をいただき有難う御座います!
■ JROCK’N’ROLL初登場となりますので、これまでの活動経歴を踏まえた自己紹介をお願い致します。
自主活動でのバンドを経て、レーベル所属してからのHISKAREA、Phantasmagoria、Lin、chariots。現在のソロ活動となります
■ ヴィジュアル系アーティストになることを選んだ理由は何ですか。
特に選んだと言うことではなく、好きになったアーティストがそう呼ばれるジャンルだったからでしょうか。
■ 音楽活動を始められた当初から、2022年にかけてのヴィジュアル系シーンでの最大の変化は何だと思われますか?
演者の演奏レベルですね。
■ これまでに戮さんは数多くのリリースをされています。その中でも特に好きな曲と理由を教えて頂けますか?
最近では配信中の「HONEY NIGHT」。
それまでの音楽活動で演ってこなかったタイプの楽曲のため。
■ 戮さんに興味を持たれた方に最初におすすめしたい二曲を挙げるなら、どの曲でしょうか?
アルバム2作品リリースしているので各1曲あげるとして
undrop city
煩悩事変
■ 戮さんは長く音楽活動をされています。その秘訣は何でしょうか?
嫌なことはしないから好きな歌を唄いつづけられているのだと思います。
■ 最初にボーカルとして歌うことになったキッカケは何でしたか?
物心ついた頃から唄うのが好きだったからですね。
■ 楽曲制作において一番のインスピレーションはどのようなものですか?
何事においても吸収しようとしているので、これといったことはないかもしれません。
■ ステージに立つことの醍醐味は何でしょうか?
取り返しのつかない作品作りです。
■ ソロ活動をする上で一番の魅力と難しさを感じる点をそれぞれ教えて頂けますか?
魅力は自分がやりたい事を突き詰められる事。
難しさはそのやりたいことが自己満足にならない様にすること。
■ コロナ禍では音楽活動に制限がかかる等大きな変化がありました。戮さんにとってコロナはどのような影響をもたらしましたか?
新たに配信で曲を聴いてもらえたりする機会ができたのでマイナスとは捉えていません。
■ ソロプロジェクトに関して、再録音したい曲はありますか? もしそうなら、どの曲となぜそれを再録音したいですか?
1stアルバム「ZORO」に収録されていますが「Re:Automata」、「鱗粉」。
配信中の「契約」もセルフカバー曲です。
■戮さんの音楽を初めて聴かれる方に、何を感じてもらいたいですか?
歌声の魅力
■ 新しい曲を書かれる時のプロセスはどのような感じでしょうか?
メロディーから出来上がることが多いので歌詞を書くときはその音の響きに合った言葉を選び、考えて作っています。
■ 作曲される際は、どのような方法でされていますか?
頭に浮かんだメロディーから作ったり、リズムから組み立てたり、曲を提供してもらったり様々です。
■ 新曲をリリースされる際のヴィジュアルイメージはどのようにして決められていますか?
80%くらい出来上がってからメロディーに歌詞を乗せ始めたくらいから構築していく感じです。
■ 戮さんの歌詞の世界観について教えて頂けますか?
曲事に違うので一言では言い表せませんが、出来るだけわかりやすい言葉を選ぶ様にはしています。
難しい言葉を選ぶと音楽より言葉に集中してしまう気がするので。
■ 2022年6月14日に、2nd solo Album [残響クレイドル]をリリースしました。楽曲の解説をお願い致します。
1. ツァイガルニク (zeigarnik)
メロディは何回も考え直し作り直し、ストレートな感じから外すことが出来ました。
内容はタイトルの意味の通り、完成されないことほど根強く残る様。
2. 煩悩事変 (Kleshas)
メロディを仕上げた時から思ったより和の感じがしたのでタイトルも和テイストで考えました。
その時とき、ふと思い浮かんだ「本能寺の変」の発音に似せたのが、このタイトル。
内容は人間の煩悩。
それこそ人間らしさ。
わかりやすいです。
3. 心、篭った人の詩 (Hermit’s getting have will)
今、あるべき姿。
それを歌で表現してみました。
うたは裏切らない。
4. 禍禍しさに相対し (Overwhelming)
自分的に珍しく現実に当てはめた内容を書きました。
それこそ自分の身にも何が起こるのかわからない状況下なので。
内容的には
禍中に何を思いますか?
過去の出来事に当てはめてもどうにもならないこと。
同じことの繰り返しなんてない。
5. 彩色世界 (Nirvana)
命を粗末にした愚かな歌。
望まない終焉。
どうせ人はいつか、死ぬんです。
6. to stir my heart
あまり良い感じで終わってはいない、もやもやしたままという感じで。
何事もそうですけど、綺麗に終われることなんてそうそうありませんので。
古き良き時代の退廃的世界を
7. 軋轢 (friction)
争いが起こり、加害者被害者が出てくるのであれば、加害者が一方的に悪いのではなく被害者側にも問題はある、と。
それは加害者に「対する」ものではなく、加害者との「在り方」。
争いの結末として、「亡き者」にする事で解決することではなく、初めから自分の中では「無きモノ」として位置付けてしまえば良いのでは、と。
そもそも存在していないのだから。
今ある関係を絶縁してしまうことも必要なこと。
世間一般ではこんな解決方法は通用しないけれど、何事にも例外はあるのです。
8. 全能エンカウント (omnipotence)
研ぎ澄まして、出会わなければ、それは嘘。
全知全能が何になりますか、と。
用意周到であったり事前準備も良いけれど、直感、感情に揺さぶられる、これもまた人間臭くて良いかなと。
9. 待ち侘びて、残された結末 (The regret was left behind)
どんな恵まれた環境であれ、先がどうなるのかなんてわかりはしない。
まさに、後悔先に立たず。
毎日を精一杯生きなければ。
命の尊さ、儚さ、
望まれない終焉。
人はいつか、死ぬんです。
10. アマツカツバサ (Angel feather)
話的に飛び立った後、残していった羽根を手にして物思いに耽る、という感じになればいいかなと。
想像しやすい物語の一部を抜粋したような感じで。
前向きであり、背中を押してあげられるような歌詞です。
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■アルバム名を[残響クレイドル]にされた理由は何でしょうか?
この作品がいつまでも聴かれるように、ライブなどで演る度に、幼子がゆりかごに揺られながら育っていくようにという気持ちを込めて。
■海外でも戮さんの音楽を好まれている方が多くいらっしゃいます。このことをどのように感じていますか?
日本語しか話せない、歌えないのに、楽曲やメロディーを良いものとして受け入れてもらえるのが音楽をやっている人間としては嬉しく思っています。
■ 一緒に曲を録音したいアーティスト誰でしょうか?その理由も合わせて教えて頂けますか?。
今まで影響を与えてくれた数々のアーティスト全員です。
■ 音楽活動を始められた時、主要なヴィジュアル系フェスのステージに立つ程の存在になることは予想されていましたか?
思っていませんでしたが、根拠のない自信はありましたし、今もあります。
■ 戮さんにとって「音楽」とはどういう意味ですか?
限りある時間を削って聴いてくれる人に対して、精一杯無駄と思わせない、より良い時間を共有できるコンテンツ。
■ アーティストとしての信念や座右の銘があれば教えて頂けますか?
前向きに。
■これからの活動で何か目標はありますか?
近い目標としてソロ活動でのワンマン公演ですね。
■ ファンと読者の皆様へ何かメッセージをお願い致します。
言葉だけで伝えることは苦手なので作り上げた曲、歌を、聴いてもらえれば幸いです。
最後まで飽きずに読んでいただきありがとうございます。
This time we will introduce Riku, you might know him from bands like HISKAREA, Phantasmagoria, Lin and chariots. He started his solo project in April 2019. Let’s learn a little bit more from his own worldview.
■ Riku, thank you very much for this interview. This is your first appearance on JROCK’N’ROLL, so please introduce yourself based on your past activity history.
After starting my music career as an independent band I joined a label and was a member of HISKAREA, Phantasmagoria, Lin and chariots. Currently I’m active as a solo artist.
■ Why did you choose to become a visual kei artist?
I wouldn’t say that I’ve chosen it, but it was more because the artists I fell in love with were in that genre of music.
■ What’s the biggest change in the visual kei scene from the beginning of your music activities to 2022?
The performance level of the artist has been improved.
■ You have released many songs so far. Could you tell us your favourite song and why you love this song the most?
I would say my newest song “HONEY NIGHT”. Because it has a type of sound that I haven’t used in my previous music activities at all.
■ Which two songs would you like to recommend to those who have never listened to your music before?
I’ve released two albums so far, so I’ll recommend one song from both albums.
undrop city
煩悩事変 (Bon’nou Jihen)
■ What’s the secret of being still active as a musician?
Because I don’t do anything against my will and I sing the songs which are dear to me.
■ What’s the reason for becoming a vocalist?
As far as I remember, I always loved to sing.
■ What’s your biggest inspiration for writing new music?
Well I don’t really know… I do absorb everything around me… or something like that is my biggest inspiration.
■ What’s the real thrill of standing on the stage?
It’s creating art that cannot be taken back by anyone.
■ What do you find most attractive and what do you find most difficult in your solo activities?
The attraction is that I am able to pursue anything I wanna do.
The difficulty is not to become self-complacency.
■ The Corona pandemic brought significant changes in life, including restrictions on everyone’s musical activities. How did the Corona pandemic affect you?
I don’t see it as a negative thing, because it gave me the opportunity to distribute my music online and have many people around the world listen to my music.
■ Are there any songs you would like to re-record for your solo project? If so, which songs would you like to re-record?
Well, I do have re-recored songs, two of the songs are included on my first album “ZORO“; “リ オートマタ (Re:Automata) (Chariots cover)” and 鱗粉(Rinpun) (Chariots cover). And from my newest digital releases; 契約 (Keiyaku)(KAWON cover) is a self-cover as well.
■ What do you wish what people feel what they listen for the first time to your music?
The charm of my singing voice.
■ What’s your process of writing new music?
After the melody of the song has been completed, I’ll start writing the lyrics and then choose wisely the words matching to the sound of the melody.
■ How do you compose your music?
Some songs I create from a melody that pops into my mind, some are assembled from a rhythm and some are provided with a finished song melody. So the method varies from each song.
■ When do you decide your visual image when a new song will be released.
I start to create the visual image when I have finished about 80% of the song and start writing the lyrics to the song melody.
■ Could you tell us the world view of your lyrics?
Each song has a different view, so i can’t tell it in just one word, but I’ll try to choose words that are as easy to understand as possible for everyone. If I choose too difficult words it feels to me that the listeners will concentrate too much on the words, rather than focus on the music as well.
■ Your 2nd solo album [残響クレイドル (Reverberation Cradle)] was released on June 14th 2022. Could you explain each song?
1. ツァイガルニク (zeigarnik)
At first it had an ordinary feeling, so the melody was re-done many times.
The song is about, as the song-title “zeigarnik” implies, the more something is not completed, the more it persists in your mind.
2. 煩悩事変 (Kleshas)
When the melody of the song was finished, the atmosphere felt much more “Japanese” than I expected, so I thought that I would name the title of the song with a Japanese atmosphere.
The name was inspired by the “Honnouji no Hen (Honnouji Incident)”. The lyrics are about klesha, which are typical human emotions. Such a topic is easy to understand for everyone.
3. 心、篭った人の詩 (Hermit’s getting have will)
A song about how a current utopia would look like.
I tried to express how the perfect utopia would look like with this song.
This song doesn’t include any betrayal.
4. 禍禍しさに相対し (Overwhelming)
I wrote a song about something that was even unusual for my own reality. Because we cannot see our own future and what will happen to us. I asked myself “What could happen in the middle of a disaster?” You cannot compare any past happenings, because nothing will be repeated the exact same way.
5. 彩色世界 (Nirvana)
A foolish song about taking life for granted.
Which turned into an unwanted life end.
Anyway, someday everyone will die.
6. to stir my heart
The song didn’t end with a good sense, it still has the sense of a lingering hazy feeling.
As with anything, there aren’t many things that end nice and smoothly.
The decadent world of the good old days.
7. 軋轢 (friction)
When there is a (deadly) conflict, usually the victim is responsible as well as the perpetrator.
It’s not that you should be “against” the perpetrator, but taking the matter as “The way something should have to be“.
You should not solve the conflict by seeing the victim as the “dead person“. But more as a “nobody“.
Because in the first place, both of them were never “the victim“. But both are “perpetrators“.
To be able to judge about the conflict it’s necessary to disconnect yourself from their relationship.
This solution doesn’t work for the general public, but there are exceptions to everything.
JRNR NOTE: For example; Person A kills B, because person B has killed person’s A most dear person. So, should you actually see person B as the victim? Because person B killed person’s A dear person? so aren’t both actually “perpetrators”?
8. 全能エンカウント (omnipotence)
If you say you are all ready for it, but in the end you aren’t, then you’re lying.
So you need to be omniscience and almighty?
Of course there is nothing wrong with being well-prepared, however isn’t it more human-like if you are being swayed by your own intuition and emotions?
9. 待ち侘びて、残された結末 (The regret was left behind)
No matter how blessed we are, we can never know what lies ahead.
To be exact; We should live our lives with no regrets.
We must live each day to the fullest.
Our precious life is just a momentary to our undesired end.
Someday we all die.
10. アマツカツバサ (Angel feather)
In terms of the story, after an (dear) Angel spreads his wings and flies away, you/someone picks up and holds strongly the left behind (angel) feathers, which makes you/that person fall deeply immersed in thoughts. I hope it gives such a kind of feeling.
It’s like an excerpt from a story that is easy to imagine.
The lyrics are positive and push your back to move forward positively.
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■ Why did you choose to name the album [残響クレイドル (Reverberation Cradle)]?
In the hope that this album will be listened to forever, and that every time I perform it live, it will be like cradling a baby in a cradle.
■ How do you feel about that many overseas people like your music?
I feel very happy that people enjoy and love my music (by melody) even though I only sing in Japanese.
■ Is there any artist who you want to record a song together with?
I would like to record a song with all artists who have influenced me so far.
■ When you started your musical career, did you ever expect to be on stage of a major visual kei festival?
I would never have expected it, but back then and even now I have groundless confidence in myself.
■ What does “music” mean to you?
Even if you listen to a limited amount of time, it won’t let you feel that you have spent your time useless, it allows you to spend a better time.
■ Do you have any beliefs or mottoes as an artist?
Stay positive.
■ Do you have any goals for your future activities?
My near-term goal is having a solo ONE-MAN show.
■ We came to the end, so please share some last words to your fans and readers.
I’m not good at communicating with words alone. So I really hope that you also will listen to the songs I’ve created.
And thank you for reading without getting bored until the end.